Od jutra, od poniedziałku, od nowego roku – ile razy powtarzaliśmy te słowa, obiecując samym sobie, że tym razem naprawdę zaczniemy się zdrowo odżywiać, więcej ruszać i wreszcie zrzucimy niechciane kilogramy? W tym artykule zdradzimy, jak nie stracić zapału do odchudzania niezależnie od pory roku, okoliczności i innych niespodzianek, które mogą stanąć na drodze do szczuplejszej sylwetki.

Czym jest motywacja?

Motywacja jest zjawiskiem psychologicznym i ze względu na swój złożony charakter w dyskusjach naukowych przyjmuje nieco różne definicje. W potocznym rozumieniu motywację można ujmować jako wewnętrzną siłę, która mobilizuje i kieruje nasze działania w stronę osiągnięcia zamierzonych celów. 

Wydaje się to oczywiste, ale już na wstępie warte przypomnienia i uświadomienia. Podobnie jak fakt, że motywacja nie jest stanem statycznym. Wręcz przeciwnie. W przedstawieniu graficznym przypominałaby ona bardziej sinusoidę niż prostą linię. Dzieje się tak, ponieważ poziom motywacji zmienia się w czasie i zależy od wielu czynników, m.in. od naszego środowiska, stanu emocjonalnego, a nawet wiedzy, np. na temat zdrowego odżywiania. Dostrzeżenie tego, że progres nigdy nie ma stałego wzrostu i nie zawsze wykazujemy zaangażowanie w równym stopniu, jest kluczowe, aby przestać traktować spadek motywacji w kategoriach porażki. Należy przyjąć tę prawidłowość jako naturalny stan rzeczy. 

Rodzaje motywacji – wewnętrzna i zewnętrzna

W kształtowaniu długotrwałej motywacji istotne znaczenie ma powód, czyli odpowiedź na pytanie, dlaczego w ogóle planujemy pracować nad sylwetką. Determinować może nas wiele bodźców. Chudniemy, bo chcemy poprawić swoje samopoczucie albo odczuwamy presję spełniania czyichś oczekiwań. Oba przykłady są celem, ale co równie ważne – reprezentują dwa odmienne źródła motywacji.

Kiedy motorem napędowym są nasze osobiste pragnienia i działamy w zgodzie z własnymi przekonaniami, to mamy do czynienia z motywacją wewnętrzną. Angażujemy się, bo chcemy osiągnąć szczupłą figurę, a nie dlatego, że musimy. Przesunięcie akcentu z przymusu na dobrowolność zwiększa prawdopodobieństwo, że będziemy trwali w postanowieniach nawet w obliczu trudności. 

Na przeciwnym biegunie znajdziemy motywację zewnętrzną, która w kontekście redukcji masy ciała najczęściej rodzi się z presji otoczenia, krytyki lub porównywania się do innych. Tego rodzaju impuls jest nagły i powstaje w wyniku napięcia związanego z negatywnymi emocjami. Pod wpływem złości czy też frustracji doświadczamy tzw. zrywu i zaczynamy spontanicznie działać. Choć takie podejście może skutecznie zainicjować zmianę, utrzymanie motywacji wyłącznie na tym fundamencie może być trudne w dłuższej perspektywie, a ewentualne osiągniecie celu, zamiast satysfakcji przyniesie ulgę.

Co ciekawe, mobilizacja nierzadko wypływa z obu źródeł naraz, które mogą na siebie wzajemnie oddziaływać. Wówczas naszym zadaniem jest znalezienie pomiędzy nimi równowagi, a w najlepszym wypadku sprawienie, aby to motywacja wewnętrzna była nadrzędna wobec bodźców zewnętrznych. Osiągnięcie harmonii pozwoli nam ustabilizować dynamikę motywacji i przeżywać w procesie odchudzania więcej wzlotów niż upadków.

Metoda SMART w procesie odchudzania

Zrozumienie przyczyn naszych działań pomaga w ich efektywniejszym planowaniu, a „planowanie” to słowo klucz, by wytrwać w dążeniu do pożądanej figury. 

Albert Einstein mawiał, że gdyby miał godzinę na uratowanie planety, poświęciłby 59 minut na zdefiniowanie problemu i minutę na jego rozwiązanie. Wypowiedź matematyka, choć wydaje się absurdalna, dobitnie pokazuje, jak analiza i głębszy namysł nad tym, co robimy, są ważne. Zanim więc podejmiemy kolejną próbę zrzucenia kilogramów, zastanówmy się, dlaczego za każdym razem nasze wysiłki kończą się niepowodzeniem. 

Odpowiedź tkwi zwykle w braku przemyślanej strategii. Zatem, aby uniknąć bezcelowego działania i ocalić nie tyle świat, ile motywację, należy wdrożyć technikę SMART. Nazwa koncepcji to akronim, którego poszczególna litera określa cechę, jaką powinien mieć odpowiednio sformułowany cel.

  • S (sprecyzowany) – zamiast mówić: „chcę schudnąć”, trzeba zejść z poziomu ogólności i konkretnie określić zamiar, np. „chcę stracić 5 kg”. Taki sposób ustalania celu zapewnia jasny punkt odniesienia. 
  • M (mierzalny) – nie będziemy wiedzieli, czy robimy postępy, jeśli nie wprowadzimy parametrów mierzących nasz sukces, tj. liczba zgubionych kilogramów, centymetrów lub procentowy spadek wagi. 
  • A (atrakcyjny) – czyli taki, który przyniesie wymierne korzyści. Może to być poprawa zdrowia, lepsze samopoczucie, zwiększenie pewności siebie lub możliwość noszenia ubrań, które wcześniej były za małe. Ważne, aby cel był wystarczająco angażujący i opłacalny, ponieważ to pozytywnie rzutuje na wytrwałość i cały proces utraty tkanki tłuszczowej.
  • R (realny) – zbyt wygórowane ambicje szybko gaszą nasz zapał. Wymagające zadania z reguły generują stres, presję oraz strach przed porażką, co w konsekwencji skutkuje odwlekaniem ich w czasie lub całkowitym zaniechaniem starań o wymarzoną figurę. W związku z tym planowanie utraty 20 kg w ciągu miesiąca nie jest ani realistyczne, ani zdrowe. Na tym etapie należy wziąć pod uwagę nasze możliwości oraz ograniczenia. Im mniejsze, ale nadal satysfakcjonujące wyzwanie postawimy przed sobą, tym większa szansa, że unikniemy rozczarowań. 
  • T (terminowy) – określenie precyzyjnych ram czasowych wprowadza pierwiastek obowiązkowości i pozwala skoncentrować się na działaniu. Dzięki temu unikniemy pułapki wiecznego odchudzania. 

Sposoby na motywację do ćwiczeń

Rozpoczęcie regularnej aktywności fizycznej to często jedna z tych decyzji, która w naszych myślach przybiera postać nieustającej bitwy między chęcią a wymówkami. Kluczem do przełamania tego impasu nie jest odkrycie magicznej supermocy, ale przede wszystkim znalezienie radości w ruchu. Jeśli postawimy na aktywność sprawiającą nam przyjemność, to trening przestanie być przykrym obowiązkiem i stanie się wyczekiwaną częścią dnia. Zmuszanie się do czegoś, czego nie lubimy, doprowadzi do tego, że motywacja pęknie jak bańka mydlana. Wybierajmy więc taką formę sportu, w której czujemy się dobrze. Jazda na rowerze, bieganie, taniec czy joga – możliwości jest naprawdę wiele.

W budowaniu silnej determinacji do ćwiczeń doskonale sprawdza się także system nagród. Gratyfikacja jest jednym z najbardziej skutecznych mechanizmów motywacyjnych, który najłatwiej zaobserwować u najmłodszych. Ludzka natura działa na prostej zasadzie behawioralnej – pożądane zachowanie, które jest systematycznie nagradzane, z czasem staje się nawykiem. Dziecko otrzymujące pochwałę za sprzątanie zabawek będzie bardziej skłonne do utrzymania porządku w przyszłości, gdyż mózg połączy tę czynność z pozytywnymi emocjami. Podobnie działamy w dorosłym wieku. Dajmy dojść do głosu naszemu wewnętrznemu dziecku i po miesiącu regularnego treningu podarujmy sobie weekendowy wypad lub nowy strój sportowy.


Przekonanie, że trening musi być długi i intensywny, aby był efektywny, wpływa demotywująco, szczególnie gdy czujemy się zmęczeni. Jeśli zdarzy się, że nie będziemy mieć energii i czasu na godzinne ćwiczenia, zastosujmy zasadę 5 minut. Nawet krótka aktywność jest lepsza niż żadna, ponieważ motywacja rodzi się z działania, a nie na odwrót. Warto pamiętać też o tym, że spontaniczny ruch, np. wchodzenie po schodach, spacery lub zabawa z psem również mogą stanowić formę treningu i stać się częścią harmonogramu.

Sposoby na motywację do diety

Słowo „dieta” dla wielu kojarzy się z wyrzeczeniami i niesmacznymi posiłkami. Jak więc odczarować negatywne myślenie o zdrowym odżywianiu, aby wytrwać w procesie odchudzania i trwale zmienić nawyki żywieniowe? Na początek wystarczą trzy proste sposoby. 

Po pierwsze nie stosuj tzw. ostatnich pożegnań. Zakazy to wróg nr 1 długotrwałej motywacji. Całkowita rezygnacja z ulubionych produktów i związane z tym poczucie starty powoduje, że odwlekamy nasze sylwetkowe plany w czasie. Ponadto ludzka psychika jest tak skonstruowana, że im bardziej jest coś zabronione, tym bardziej staje się pożądane. W praktyce nasze myśli krążą wokół tego, czego nie możemy i przy nadarzającej się okazji prawdopodobnie spróbujemy tzw. zakazanego owocu. Złamanie rygoru diety oznacza zwykle jedno – poczucie winy, złości oraz rezygnację z planów utraty kilogramów. 

Rozwiązaniem w tej sytuacji jest ustalenie jasnych reguł, kiedy i w jakiej ilości można pozwolić sobie na „zakazane” posiłki. Dzięki temu utrzymamy kontrolę nad dietą, a jednocześnie zadbamy o psychiczny komfort. Planując jadłospis na cały tydzień, można uwzględnić jeden luźniejszy dzień, w którym dajemy sobie trochę więcej swobody. Innym sposobem na uniknięcie całkowitej eliminacji ulubionych produktów jest ich modyfikacja, dlatego zastępujmy ulubione składniki ich zdrowszymi odpowiednikami, np. jasne pieczywo można zamienić na pełnoziarniste, a kawę posłodzić miodem zamiast cukrem. Takie podejście pozwala cieszyć się smakiem bez większych wyrzeczeń. 

Wizualizacja stanowi kolejną drogę do utrzymania motywacji na dłuższą metę. Regularne wyobrażanie sobie tego, co czeka nas po drugiej stronie diety, czyli jeansy w rozmiarze 36 lub smukła sylwetka, pomaga w zachowaniu ostrości celu. Kiedy wyobrazimy sobie pozytywne skutki jedzenia zdrowych posiłków, to chętniej po nie sięgniemy, bo będą zgodne z naszą wizją szczuplejszej wersji siebie. 

Utrzymaj motywację do odchudzania ze Studio Figura Gdynia Orłowo

Zmiana sylwetki to proces, który wymaga nie tylko czasu, ale przede wszystkim utrzymania wysokiej motywacji. Jeśli napotykasz trudności w trakcie tego wyzwania, Studio Figura Gdynia Orłowo oferuje profesjonalne wsparcie, które pomoże Ci osiągnąć zamierzone cele. Rozumiemy, że każda osoba jest inna i potrzebuje indywidualnego podejścia, dlatego nasze ekspertki przygotowują spersonalizowane plany żywieniowe oraz treningowo-zabiegowe. Opracowany program będzie wdrażany stopniowo, by uniknąć uczucia przytłoczenia i zniechęcenia. 

W naszym centrum modelowania sylwetki w Gdyni zdajemy sobie sprawę, że droga do wymarzonej sylwetki to nie tylko same sukcesy, ale też momenty zwątpienia i próby odstąpienia od wyznaczonych celów. W takich chwilach nasza załoga jest zawsze gotowa służyć wsparciem, motywacją oraz praktycznymi radami. 

Jeśli więc planujesz odchudzanie — Gdynia Orłowo jest miejscem dla Ciebie! Tutaj z pasją i zaangażowaniem pomożemy Ci zachować motywację i cieszyć się każdym krokiem prowadzącym do osiągnięcia wymarzonej figury.